Taarbæk Havn blev anlagt omkring 1866 og kom hurtigt til at betyde meget for byens fiskere. Før havnen var der, måtte fiskerne trække deres både op på den smalle sandstrand, hver gang de kom ind fra Øresund. Det var hårdt arbejde, og havnen gjorde hverdagen lettere.
I mange år var havnen centrum for fiskeriet i Taarbæk. Herfra tog fiskerne ud, og fangsten blev solgt både i nærområdet og på Gammel Strand i København. I 1888 blev havnen udvidet og fik stort set det udseende, den har i dag.
Efter anden verdenskrig blev der færre erhvervsfiskere, og omkring 1950 stoppede det traditionelle fiskeri fra Taarbæk Havn. Siden har havnen ændret sig til det sted, vi kender i dag — med lystbåde, joller og liv omkring vandet.
I dag er Taarbæk Havn et rekreativt område og et naturligt samlingspunkt i byen.



